Een nieuw logo en huisstijl ontwikkelen, wat komt daar nou allemaal bij kijken?

 

Realiserende dat er misschien wat¬†‚Äėonbekendheid‚Äô¬†heerst rondom¬†de werkzaamheden en¬†tijd dat die er in gaat zitten rondom het ontwerpen van een goed doordacht en sterk logo en of beeldmerk en het daarnaast uitwerken en ontwikkelen in een kloppende goed verzorgde huisstijl/identiteit. Besloot ik het een en ander wat inzichtelijk te maken en eens op een rijtje te zetten.
  • wensen en¬†idee√ęn gesprek voor de nieuwe identiteit van je onderneming.
  • onderzoek¬†branche,¬†doelgroep, logo en inleven.
  • schets- en ontwerp fase
  • twee¬†logo en¬†huisstijl¬†voorstellen ()
  • presentatie- en feedback ronde
  • fine tuning,¬†optimalisatie¬†en afronding
  • oplevering logo in gewenste afmeting en bestandsformaten (.jpg, .png, .ai)

Wensen en¬†idee√ęn gesprek

 

Om een goed gevoel te krijgen bij elkaar, de onderneming en de persoon(en) er achter. Is een persoonlijk contact moment erg belangrijk. Een klik met je vormgever is net zo belangrijk als het portfolio.

 

Briefing

Aan de hand van een opmaat samengestelde vragen lijst krijgen beiden partijen een duidelijker beeld van de eisen, wensen, idee√ęn en verwachtingen voor de nieuwe identiteit en logo ontwerp.

Huisswerk

Verzamel logo’s en huisstijlen die je aanspreken tot betrekking van de nieuwe richting. Dit zal helpen om beter gevoel te krijgen van de wensen en eisen. Maar ook van wat je erg mooi vind of juist niet.

Onderzoek branche, doelgroep, logo en inleven.

 

Om een goed maatwerk logo en identiteit aan te meten is het belangrijk een beter gevoel te krijgen bij de klant, branche, dienst, product, concurrentie en doelgroep is het belangrijk om een stukje onderzoek te doen. Afhankelijk van de klant wordt hier op ingezet.

 

Logo check

Ook word er na de schets fase nog even goed gecontroleerd of er niet al een soort gelijk logo bestaat. Streven is natuurlijk wat unieks te ontwerpen.

Schets en concept ontwerpfase

 

Een goed idee begint op papier, dus voordat er achter de computer gesprongen wordt starten we aan de hand van de briefing met de eerste idee√ęn op papier uit te werken. We gaan spelen met met de naam, letters en vorm. Zo veel mogelijk opties en mogelijkheden worden verkent.

 

Verder uitwerken

De twee a drie beste kanshebbers worden vervolgens digitaal uitgewerkt en mee genomen in de volgende fase.

Kan ik de schetsen zelf selecteren?

Bij voorkeur selecteren we intern de schetsen waar we op verder gaan zodat we in een later stadium met een totaal beeld kunnen verassen. Het blijft toch een vak apart om door schetsen heen te kunnen kijken, bovendien veranderd er nog vaak erg veel bij het digitaliseren.

Concept voorstellen

 

Om een logo – aanzet huisstijl voorstel goed te kunnen beoordelen wordt er bij de eerste presentatie een grove aanzet van de huisstijl mee genomen. Zo ontstaat er een compleet totaal beeld van de nieuwe identiteit en het nieuwe logo/beeldmerk.

 

Waarom twee voorstellen?

Veelal kiezen we er voor twee voorstellen uit te werken en mogelijkheden aan gedragen om de klant de keuze te bieden en te helpen de juiste identiteit te vinden bij de onderneming.

Wat is een huisstijl aanzet?

De eerste huisstijl aanzet bestaat uit een concept uitwerking van een kleuren pallet, Typografie en eventueel fotografie of patroon gebruik. Daarnaast worden er visitekaartje en/of overige branding uitingen uitgewerkt. Eventueel wanneer nodig een aanzet tot icoon en illustratie gebruik, alles wat er voor nodig is om een totaal beeld te schetsen en de nieuwe identiteit tot ter verbeelding te laten komen.

 

 

.

presentatie- en feedback ronde

 

In een eerste concept presentatie zullen twee voorstellen gepresenteerd worden. Zo kan er gemakkelijk toelichting gegeven worden waar nodig en een gesprek ontstaan over gemaakte keuzes en eventuele verdere opties.

 

Een nachtje slapen doet wonderen

Voor de Gordiaanse knoop door hakken is het altijd verstandig er nogmaals met een frisse blik naar te kijken. Leg ook beiden concepten voor bij collega’s, vrienden en familie.

Feedback en aanpassingen

Een goed product ontwikkelen doen we samen. Er is dus zeker ruimte voor feedback en enige verkenning in kleur, formaat, of combinatie van de twee voorstellen.

Fine finetunen, optimalisatie¬†en puntjes op de √Į.

 

Na de presentatie en een nachtje slapen nemen we eventuele feedback en aanpassingen door en is er ruimte om bij te sturen en eventuele mogelijkheden te verkennen. Denk aan andere kleur combinaties, font opties of misschien zelfs een combinatie van de twee conceptvoorstellen.

 

Logo optimalizatie

Om een kwalitatief logo op te leveren wordt het logo/beeldmerk op een basis gridd tot in de pixel fine getuned. Font logo’s uitgelijnd en zowel digitaal als opties gekernd. Zo worden eventuele imperfecties getackeld en een top product opgeleverd.

Volledig de plank mis?

Be

Oplevering

 

Het logo en eventuele beeldmerk worden opgeleverd in verschillende afmetingen en de gebruikelijke en gewenste bestandsformaten.

 

Vector logo

Uiteraard wordt het logo ook als vector bestand (illustrator/.ai) opgeleverd zodat het beeldmerk zo groot of klein toepasbaar is.

Style guide

Naast het logo kan er ook een huisstijl style guide worden opgeleverd. Dit bestand beschrijft tot in detail hoe het logo en verdere huisstijl toegepast dient te worden. Van marge en logo plaatsing tot kleurgebruik, typografie en eventueel fotografie gebruik .

Vrijblijvend kennismaken en mogelijkheden verkennen

Realiserende dat er misschien wat¬†‚Äėonbekendheid‚Äô¬†heerst rondom¬†de werkzaamheden en¬†tijd dat die er in gaat zitten rondom het ontwerpen van een goed doordacht en sterk logo en of beeldmerk en het daarnaast uitwerken en ontwikkelen in een kloppende goed verzorgde huisstijl/identiteit. Besloot ik het een en ander wat inzichtelijk te maken en eens op een rijtje te zetten.

Kosten logo ontwerp en aanzet huisstijl

Afhankelijk van de wensen en idee√ęn wordt er aan de hand van een uren indicatie ficxed price gewerkt. Houd rekening met zo’n 30 uur en een uur tarief van ‚ā¨55,00 en een gemiddelde looptijd van vijf weken.

Wat kost een logo ontwerp

De vraag “wat kost een logo” is het zelfde als vragen wat kost een auto.

Je kan namelijk¬†via Marktplaats voor ‚ā¨200,- een occasion uit 1988 met nog een maandje APK kopen. Of je kan voor ‚ā¨120.000,00 een gloednieuwe BWM via een erkende kwaliteitsdealer aanschaffen.

Er is echter één groot fundamenteel verschil met de aanschaf van een auto en dat is dat een logo maatwerk is. Of althans, hoort te zijn. Je hebt in ieder geval niet de makkelijke keuze tussen bestaande merken of modellen.

 

Afhaneklijk van wat je wil bereiken met je onderneming zijn er verschillende opties.

Goedkopere oplossingen

Uiteraard bestaan er ook goedkopere opties, zo bestaan er verschillende websites die voor tussen de 5,- en 500,- aan bieden een ‘logo’ te leveren. Dit gaat dan vaak om een soort stock logo’s (standaard). Wat het risico mee brengt dat je een ander bedrijf of erger, een concurrent tegenkomt met een soort gelijk logo.
Ook bestaan er websites die de mogelijkheid bieden je ontwerpvraag uit te zetten aan meerdere ‘ontwerpers’ tegeleikentijd. Je ontvangt dan weliswaar tussen de 30 en 60 ‘logo’ voorstellen maar hoe fijn is dat eigenlijk? En is dat de kwaliteit die je verwacht? Bovendien mag je voor iedere aanpassing of variatie opnieuw in de buidel tasten waardoor de kosten alsnog behoorlijk op kunnen lopen.

Daarnaast moet je wel goed opletten of je logo wel in een toereikend programma ontworpen is. Zodat je er wel alles mee kan wat je in gedachten had. Ook hier kunnen extra kosten aan verbonden zijn.

Dit soort websites pronken uiteraard met hun succes verhaaltjes, en meer en deel van de logo’s waar ze je mee naar binnen lokken zijn niet via de desbetreffende site tot stand gekomen of zijn een uit een duurdere ‘premium’ pakket ontstaan.

 

 

 

Voor ieder wat wils natuurlkijk

 

kan je natuurlijk afvragen hoe goed iemand zijn best doet wanneer alleen de ontwerper van het gekozen logo wordt betaald. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

 

maar let op! Iedere aanpassing of variant gaat je geld kosten en je kan je natuurlijk afvragen hoe goed iemand zijn best doet wanneer alleen de ontwerper van het gekozen logo wordt betaald. Uitzonderingen daar gelaten,

12 in het dozijn logo’s

 

  • Hoe orgineel is het
  • Vaak geen direct contact
  • Ieder aanpassing of variant kost je geld

 

 

door meerdere vormgevers een concept te laten maken hier betaal je vari√ęrend tussen de ‚ā¨5,- en ‚ā¨500,- per ontwerp.

 

of op basis van een database aan vormen en iconen
– geen direct contact
– kleine aanpassingen kunnen al gauw in de kosten lopen

Een gemiddelde vormgever/ logo ontwerper zal varierend tussen de 20 en 50 uur een goed lgoo kunnen ontwerpen.

Een creatief proces
Maatwerk

Waarom is goede branding belangrijk

Hier komt tekst te staan

Wat is het juiste moment

Hier komt tekst te staan